Ini Adalah bahagian yang palng penting kerana ia melibatkan akidah kita sebagai UMAT Islam. Dulu gempar Juga bila Mufti Selangor pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 22011 yang bersidang pada 12hb. Aprile 2011M bersetuju memutuskan bahawa Pelaburan Amanah Saham Nasional (ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB) Dan seumpamanya Adalah Tidak halal. Hal ini kerana ia Masih Belum menepati hukum syarak dengan Alasan seperti berikut: surat ini Telah diarah Tarik balik Oleh Jabatan Mufti Selangor Skim Amanah Saham Nasional (ASN) Dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) Secara Jelas terlibat Dalam Aktiviti pelaburan Yang bercampur-campur Antara patuh syariah Dan Tidak patuh syariah sebahagian besarnya Adalah daripada Sektor kewangan konvensional. Skim Amanah Saham Nasional (ASN) Dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) diklasifikasikan sebagai Dana unità amanah Tidak patuh syariah Oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti kerana terlibat Dalam pelaburan Tidak Lulus syariah iaitu pelaburan Dalam kaunter perbankan konvensional berteraskan faedah melalui Maybank dan pasaran Wang. Sumbangan kepada Tidak patuh syariah Adalah terbesar yang Tidak bertepatan dengan kehendak syarak Serta Kadar yang berubah-Ubah ini menyukarkan pelabur untuk membuat pembersihan terhadap Hasil dividen. Così Jika anda Setuju dengan kenyataan diatas, maksudnya eun sekarang berada di Negara yang haram pendapatannya. Malesia sendiri melabur Dalam pelbagai Sektor yang keewangannya diragui contoh seperti Cukai Bukit Judi, amplificatore rokok arak. semua cukaipendapatan Negara dimasukan Dalam Satu tabungpool dan diagihkan-agihkan kepada Rakyat sebagai Gaji, bantuan, Buat Jalan dll. Tapi itu Bukan persoalannya, kerana ia memang Tidak boleh dielakkan kecuali seluruh sistem Ekonomi Negara kita berubah dan ia Tidak akan berlaku Dalam sekelip mata. Hukum ASB DALAM ISLAM. Pelaburan Dalam ASN, ASB Dan Seumpamanya Muzakarah Jawatankuasa fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-80 yang bersidang pada 1 - 3 Februari 2008 Telah membincangkan Pelaburan Dalam ASN, ASB Dan Seumpamanya. Muzakarah Telah memutuskan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa bagi menjaga kepentingan dan maslahah UMAT Islam Serta mengelakkan kemudharatan yang Lebih Besar, hukum melabur Dalam scremare Amanah Saham Nasional (ASN ) Dan Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) Serta dividen fx atau yang diterima Adalah Harus. Hifz al-mal merupakan salah Satu masalah daruriyah yang Perlu diberi perhatian Serius Oleh pemerintah. Soal kekukuhan Ekonomi UMAT Adalah merupakan salah Satu Faktor penting kepada penerusan Kemajuan UMAT Islam. L'Islam menegah umatnya menjerumuskan diri Dalam kemudharatan dan kefakiran yang boleh menggugat kekuatan Ummah. hukum Setiap yang diputuskan Perlu memenuhi tuntutan Keadilan, maslahah dan menghindar daripada kerosakan dan keruntuhan yang Lebih Besar. Dalam hal ini, Maybank Adalah Satu institusi perbankan Islam terbesar di Asia Pasifik. Sekiranya PNB melepaskan pegangan Dalam Maybank, IA Bukan Hanya akan meruntuhkan Ekonomi pemegang Saham yang majoriti Adalah orang Melayu Islam, bahkan ia Juga akan memberi Kesan kepada besar situasi Ekonomi Negara dan banyak Organisasi berkaitan orang Islam. Begitu Juga peluang pekerjaan yang melibatkan 16.531 kakitangan Bumiputera Islam Juga akan turut terjejas Dalam menentukan hujah keharusan Islam Dalam pelaburan ASN dan ASB ini, Adalah Tidak tepat hujah bersandarkan maslahah ummah ditafsirkan sebagai mengenepikan prinsip-prinsip Islam kerana maslahah Juga Adalah prinsip Islam yang Perlu dipegang Dalam penentuan sesuatu hukum. Prinsip pensyariatan Islam yang Telah digariskan iaitu kewajipan menjaga Lima (5) perkara iaitu Agama, nyawa, Akal, zuriat dan keturunan Serta harta benda Perlu dipertahankan kerana ia menjadi tunjang kehidupan seluruh UMAT Islam. Sekiranya terjejas salah Satu daripada perkara ini, Maka UMAT Islam akan ditimpa kehinaan yang akan menjejaskan Agama dan kehidupan. Dalam hal ini, hukum ke ATAS pelaburan ASN dan ASB Tidak Boleh Visualizzati di recente dari Aspek tertentu Sahaja, tetapi Perlu mengambilkira semua Kesan yang akan dihadapi Oleh Agama dan UMAT Islam. Dalam ISU pelaburan yang bercampur Antara halal haram dan, Telah Jelas bahawa PNB Tidak melabur Dalam Sektor yang berkaitan dengan arak dan Judi. Percampuran Hanya berlaku Dalam Sektor kewangan di mana 70 pelaburan menepati Syariah, Hanya 30 Sahaja pelaburan Dalam Maybank yang dianggap Masih Tidak rispettare dengan Syariah. Dalam keadaan ini, pelaburan Dalam Sektor yang halal Lebih banyak daripada yang haram. Menurut sebahagian fuqaha8217 Besar iaitu Hanafi, Maliki, Shafi8216i dan Hanbali, pendekatan untuk mengharuskan Masyarakat Islam melabur Dalam Saham Syarikat yang bercampur Aktiviti halal dan haram Adalah berasas. Ini kerana fuqaha8217 muktabar Tidak mengharamkan Syarikat sedemikian ketika menilai stato Syarikat yang dikongsi Oleh orang dan Islam Bukan l'Islam. PNB Telah melaksanakan perubahan yang terbaik khususnya Dalam Aspek pelaburan bagi membolehkan penguasaan UMAT Islam. Dalam hal ini, maslahah UMAT Islam Adalah penting dan kemudharatan yang Lebih besar Perlu dielakkan Kesimpulannya: Terlalu Ramai Rakyat Malaysia yang Bumiputera Telah melabur Dalam ASB ini. Dan Jika mereka semua Chiudi akaun Malesia akan mengalami kejatuhan Ekonomi yang melampau. Yang palizzata penting ialah ASB sendiri Tidak melabur Dalam Unsur perjudian dan Arak. Lagi Artikel Akhbar ASN: Fatwa Jabatan Mufti Negeri Selangor Tidak tepat, mengelirukan KUALA LUMPUR 13 giugno 8211 Fatwa yang dikeluarkan Oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor bahawa pelaburan Dalam Amanah Saham Nasional (ASN) Dan Amanah Saham Bumiputera (ASB) sebagai haram Adalah Tidak tepat serta mengelirukan . ASN Dan ASB merupakan dana pelaburan yang diuruskan Oleh Amanah Saham Nasional Bhd. (ASNB), Anak Syarikat Permodalan Nasional Bhd. (PNB). Presiden Dan Ketua Eksekutif PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, semua Adalah Jelas bahawa dana pelaburan yang diuruskan Oleh PNB mematuhi syariah dan disahkan Oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). 8220Jawatan Kuasa Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada Februari 2008 Telah memutuskan bahawa hukum scremare pelaburan ASN dan ASB Adalah Harus. 8220Maka kami berpegang kepada kenyataan tersebut dan sedia menerangkan scremato pelaburan kami kepada majlis mana-mana Agama Negeri yang Masih kurang faham. 8220Semua pelaburan kami bebas daripada Unsur arak, Judi dan Sumber era-era. Oleh itu, pelabur Yang beragama Islam Tidak Perlu risau dengan kenyataan mengelirukan tersebut, 8221 katanya selepas mengumumkan agihan pendapatan ASD di Sini hari ini. Beliau mengulas tentang Surat Pekeliling bertarikh 12 Mei 2011 yang dikeluarkan Jabatan Mufti Negeri Selangor dan disiarkan menerusi Laman sesawang islamituindah. my. Hamad Kama Piah berkata, perkara seperti ini Sudah beberapa kali dibangkitkan sejak beberapa tahun Lalu berikutan setiap Negeri mempunyai fatwa Yang berbeza-Beza. Jelasnya, ISU haram mula Timbul apabila PNB mempunyai pegangan Dalam malese Banking Bhd. (Maybank) Dan dikaitkan dengan perbankan konvensional. 8220Mereka di Luar sana kena faham, bahawa Maybank Juga pengendali perbankan berteraskan syariah Islam terbesar di Rantau ini menerusi Maybank Islamik. 8220Saya Harap ISU ini tidak diputarbelitkan sehingga mengelirukan Masyarakat. Kami ingin menegaskan di Sini bahawa pelaburan ASN dan dan ASB halal Harus, 8221 jelasnya. Sementara itu, ketika dihubungi Utusan Malesia hari ini, Jabatan Mufti Negeri Selangor mengesahkan ada fatwa mengeluarkan dan Surat tersebut kepada Sebuah pengendali Laman sesawang. Katanya, fatwa ITU diputuskan menerusi Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor ke 22011 pada aprile Lalu. Bagaimanapun, Surat berkenaan dikeluarkan Hanya untuk Simpanan peribadi pengendali laman sesawang berkenaan dan bukannya untuk disiarkan kepada Umum. 8220Kami Telah mengarahkan pengendali laman sesawang islamituindah untuk menarik balik siaran Surat ITU, 8221 kata jurucakap Jabatan tersebut. Kesimpulan. ASB Adalah amp HALAL Harus Juga TIDAK HARAM. Perselisihan faham atau kefahaman Adalah Satu kelebihan dan Rahmat Buat Kita. Ini kerana kita boleh taqlik ikut mana yang terbaik. Para mufti Juga akan menjawab amp bertanggungjawab atas setiap Fatwa mereka keatas Kita. Wallalhualam. Bahayanya UMAT bila menganuti AJARAN Agama Pas, mereka akan menjadi golongan pelampau yang merasakan dirinya ITU Maksum tiada kesalahan dan Hanya pendapat mereka Sahaja yang betul, orang rimasto semuanya salah sekiranya berbeza pandangan dengan mereka. Jika AJARAN Islam yang sebenar dianuti perkara sedemikian Tidak akan berlaku. Malah Lebih Malang Lagi terdapat pihak yang ilmu agamanya Tidak seberapa tetapi lantangnya mengalahkan Murai di Pagi Hari. Merujuk kepada kenyataan balas yang dibuat Oleh Abby Abadi terhadap Mantan Mufti Perlis Dr Asri Zainal Abidin berhubung Hukum Hudud, dakwaan Abby bahawa Mantan Mufti ITU mempersoalkan hukum Allah Adalah Satu tuduhan yang sangat Berat keatas orang Islam, mempersoalkan umumnya memahami mempersoalkan hukum Allah boleh membawa kepada kekafiran , Dan Siapa Abby Abadi untuk menghukum kafir keatas orang Islam, apakah niat Abby ingin menghukum kafir. Jika ditanya mestilah Abby menjawab Tidak berniat begitu, Namun hakikatnya perkataan mempersoalkan boleh membawa makna yang sedemikian, dan Tidak Timbul soal menghentam atau memaki, Itulah budaya Asuhan Pas, dan begitu Juga dengan tuduhan Pas bahawa Umno menghalalkan Judi, dsbnya arak, sedangkan menghalalkan apa yang Haram itu menjadi boleh kafir, sebab tu lah Abby Perlu Belajar terlebih dahulu sebelum nak bercakap atau mengutarakan pandangan, ini soal hukum Bukan boleh dimain-principale. Seperti contoh orang yang Berzina dan orang yang menghalalkan zina, punyai dua Maksud yang berbeza, apakah orang yang Berzina ITU hukumnya kafir sebagaimana orang yang menghalalkan hukum Berzina. menghalalkan zina hukumnya Adalah kafir, Namun orang yang Berzina Tidak sampai kepada kafir selain mendapat dosa besar akibat perbuatan zina ITU. Jika Melihat kepada laporan Akhbar mengenai kenyataan Abby, Jelas disitu menunjukkan kejahilan Abby Yang melampau bilamana menyebut APA saja yang tertulis Dalam al-Quran dan Sunnah Tidak boleh dibincang atau dipersoalkan. Tak boleh dipersoalkan tu betullah, TAPI kalau Tak boleh dibincang memang sesatlah mereka-mereka yang berfikiran demikian. Perlu difahami apa yang tercatat didalam Al-Quran punyai pelbagai Maksud yang boleh ditafsirkan bersandarkan kepada ilmu, dan Tidak ada yang Siapa boleh mengatakan Hanya pandangannya Sahaja yang betul mengenai APA yang ITU ditafsirkan, apatah Lagi untuk mengkafirkan pandangan orang rimasto. Jangan Abby ingat Al-Quran ni macam Skrip yang dihafal untuk berlakon yang Hanya Satu mempunyai kefahaman didalam membawa sesuatu watak, Al-Quran Tidak begitu. Ia Perlu dipelajari Malah didalami dengan Lebih teliti Serta mengkaji dan Melihat beberapa pandangan Ulamak Dalam sesuatu hal yang hendak difahami dan dihukumkan ITU, bukannya tengok Satu bab Ger Terus nak hukum atau nak Buat pelabelan terhadap seseorang, ITU Tidak betul dan boleh UMAT menyesatkan. Kenyataan Mantan Mufti Perlis ialah 8220Apakah Satu Keadilan jika dua orang yang terlibat dengan kecurian, seorang dipotong tangan sedangkan seorang Lagi dipenjara kerana berbeza agama8221. Kerana kejahilan Dan ketaksuban Abby dengan Pas sehingga terdetik mengatakan mengapa dia (Asri) berpelajaran Tinggi tetapi mempersoalkannya, kerana detik hati Itulah yang Telah banyak menyesatkan Abby mengenai AJARAN Islam yang sebenar, detik ITU nyata datangnya dari syaitan dan bukannya Ilham dari Malaikat, dan sebab ITU Juga Abby Lebih membenarkan APA yang dikatakan Oleh Pas daripada APA yang dinyatakan di Dalam Al-Quran. Kembalilah kepangkal Jalan. Suka Gk ingin jelaskan berdasarkan ilmu cetek yang berkaitan dipelajari Hudud untuk merujuk mengenai Maksud kenyataan beliau ITU, dan kenyataannya ITU Jauh sekali dari tanggapan yang dibuat Abby bahawa beliau mempersoalkan Hukum Allah melainkan beliau mempersoalkan hukum Pas, Dimana hukum Pas. Hukum Pas Adalah sepertimana yang Abby fahami bahawa hukum hudud Hanya untuk orang Islam Sahaja, Tidak kepada orang Bukan Islam, Dalil Yang diberikan Oleh pemimpin Pas ialah, kalau nak suruh orang Bukan Islam gioco di parole kena Juga hukum hudud, kenapa Tak suruh Juga mereka berpuasa, macam mana mana nak suruh. sebab berpuasa Hanya wajib keatas UMAT Islam dan tidak wajib keatas Bukan Islam dan mereka yang Bukan Islam boleh memilih Samada mereka inginkan Hukuman Hudud ataupun hukuman sediada, Abby gioco di parole kata, ishh ya tak ya jugak kan, hukum takkan Islam nak kena Juga pada orang Bukan Islam . Bagaimanapun Abby tak faham apa itu Hidayah dan APA kaitan Hidayah dengan Al-Quran, tujuan apa diturunkan Al-Quran. Dan hukum hudud ni untuk dilaksanakan Oleh individu ke atau Oleh pemerintah, dan Rukun Islam yang didalilkan seperti Puasa itu untuk dilaksanakan Oleh individu ke atau Oleh pemerintah. Sebab itu kita Juga Perlu Belajar Tinggi-Tinggi supaya Tidak SILAP menghukum, dan Dalam pada mengaji Tinggi gioco di parole tidaklah Maksum dan turut terdedah kepada kesilapan apatah Lagi kita yang jahil ini. 1616161716141619 16141614176116141619 1616161417611614 17611616161416481614 16161761161416171616 16161614176116151614 161417611614 161716141616 161616141619 1614161416481614 16171614161582041754 16141614 16141615 161716161761161416191621161616161614 1614161616111772 8220Sesungguhnya Kami Telah menurunkan Kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu menghukum Antara manusia dengan APA yang Telah Allah wahyukan kepadamu8221 An-Nisa - 105 Kenapa hukum Hudud Tidak wajib kepada orang Bukan L'Islam menurut pandangan Pas. setengahnya mereka menggunakan Dalil didalam Alquran yang menyebut: 8220Jika mereka Datang kepadamu, Maka hukumlah di Antara mereka (dengan APA yang Telah diterangkan Oleh Allah) atau berpalinglah dari mereka dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka Tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan Adil kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku Adil. al-Maidah - 42 Penafsirkan Ayat ini difahami mereka bahawa Allah memberi pilihan kepada orang kafir sama ada untuk menerima hukum hudud, Qisas dan Tazir atau memilih untuk berhukum dengan hukum mereka yang sediaada. Sebaliknya pandangan rata-rata Ulamak membuat tafsiran bahawa Allah memberi pilihan kepada Rasulullah (sebagai Ketua Negara) bukannya memberi pilihan kepada orang kafir, dan pilihan Yang diberi ITU Adalah sama ada untuk menghukum orang kafir (fahkum) dengan hukum Islam atau berpaling dari mereka (a8217ridh ), Dan bukannya pilihan untuk berhukum dengan hukum Islam ataupun berhukum dengan hukum Yang sediada (Bukan hukum Islam). 8216Berpaling8217 maksudnya Tidak menghukum (membiarkan) mereka. Sekali lagi ingin dijelaskan kesimpulannya bahawa Ayat ini ditujukan kepada Rasulullah (sebagai Ketua Negara) dan Allah memberi pilihan kepada Rasul sama ada ingin menghukum kesalahan mereka dengan hukuman Allah atau membiarkan mereka Tanpa dihukum, dan pandangan beberapa ulama muktabar berkenaan dengan hukum fiqh yang mereka istinbat Dari Ayat tersebut seperti berikut: - Ibn Kathir menyatakan: Jika mereka (kafir orango) Datang kepada kamu (iaitu) untuk meminta pengadilan dari kamu, Maka hakimilah Antara mereka, atau biarkan mereka. Jika kamu berpaling daripada mereka, Maka mereka Tidak akan dapat membahayakanmu sedikit gioco di parole. Maka Tidak mengapa untuk kamu Tidak mengadili persengketaan di Antara mereka kerana sebenarnya mereka Tidak berniat untuk berhukum kepada kamu berdasarkan hak, tetapi mereka inginkan APA yang sesuai dengan Hawa nafsu mereka Ibn Kathir, Tafsir Al-Quran Al-Azhim. Qusairy menyatakan: Tidak wajib ke atas kita untuk mengadili di Antara mereka bila mereka Bukan kafir Zimmi tetapi kita Boleh mengadili mereka jika kita Mahu Imam Al-Qurthubi, Al-Jami8217li Akhamil Corano. Ha detto bin Jubair menjelaskan: Jika mereka (orango Yahudi) Datang kepadamu (untuk meminta keputusan), Maka putuskanlah (perkara ITU) di Antara mereka atau berpalinglah Dari mereka. Dalam Ayat Allah ini memberikan keluasan bagi seorang Hakim untuk memilih Antara memutuskan perkara mereka atau Tidak menghukum, dan membiarkannya terkontang-kanting Ibnu Jawzi, Nawasikhul Qur8217an. Banyak lagi terdapat hujah-hujah dan Dalil yang menjelaskan mengenai perkara ITU, Namun entah bagaimana tafsiran yang dibuat Oleh Pas ITU Lebih memberi keistimewaan kepada orang Bukan Islam untuk membuat pilihan bukannya kepada pemerintah untuk menentukan hukuman atau langsung Tidak menghukum mereka. Anda Mampu Mengubahnya. sebenarnya Abby Masih dangkal tentang ilmu Agama. Baru beberapa bulan je Belajar Serius tentang islam. Lahir Dulu memang islam tetapi kurang mengamalkan islam. serupa jugak DGN begitu ramai UMAT islam di negara ini. pd ic Saja islam, Amalan. runcit runcit. jd untuk Tidak menampakkan kita kurang ilmu Agama, bersederhanalah. JGN cuba mengeluarkan kenyataan YG akhirnya akan menampakkan kebodohan dan kejahilan Kita. Belajar lagi dan dan Lagi Lagi. Baru boleh bercakap. 822082308230.Dan janganlah Kamu menukar Ayat-Ayat-Ku dengan di prezzo yang sedikit. Barangsiapa yang Tidak menghukum menurut APA yang diturunkan Allah, Maka mereka ITU Adalah orang-orang yang kafir.8221 Sura Al Ma8217idah. 44 Dalam Al Quran pon ada yang kata barangsiapa Tidak menghukum menurut APA yang diturunkan Allah, Maka mereka ITU Adalah orang-orang yang kafir. jadi APA guna ada mufti klau berdiam diri mcm Tikus tkut ke kucing. Penulis gioco di parole dangkal jugak kalau Visualizzati di recente dari sudut Penulisan. Baik la contatto Abby Terus dari Penulisan macam ni. Kalau Abby berdosa dengan Dr Asri, penulis berdosa dengan Abbg. Tak ke mana2 gioco di parole. Nak tunjuk dribbling benda2 mcm ni, pergi la approccio Terus orang tu e guna perkataan yang baik2.
Come avviare forex trading online 8211 Forex Trading Kenya Il mercato di scambio di valuta estera, noto anche come il mercato Forex, è il più grande ambiente di trading singolare nel mondo di oggi. Si stima che almeno 4 miliardi di dollari stanno cambiando le mani ogni giorno, molto più grande rispetto a qualsiasi altro mercato di scambio. In un passato non così lontano, solo le grandi aziende, governi, banche e gestori di hedge fund sono stati autorizzati al commercio in valuta estera, ma grazie all'avvento di internet negli anni '90, quasi tutti possono ora scambiare elettronicamente in qualsiasi momento. Al giorno d'oggi, anche le persone che hanno risorse limitate possono avere la possibilità di diventare ricco sul mercato Forex trading. Se vuoi diventare un trader Forex te stesso, allora avete bisogno di conoscere i concetti di base di negoziazione. Trovare questo tipo di informazioni in questi giorni è abbastanza facile, perché si possono trovare on-line utilizzando q...
Comments
Post a Comment